Değerli dostlarım; bugün sizlerin de merak ettiği bir konuyu işlemeye çalışacağım.
meşhur bir ayet vardır. Furkan suresi 74 ayette geçer Onu bazıları okunması gereken şekliyle değilde, bunu dünyalık bazı çıkarcı din bezirganları tarafından farklı okuma şeklini geliştirmişler; Doğrusu "RABBENÂ HEBLENA'DIR
Ey Rabbimiz "BİZE"eşlerimiz ve çocuklarımızı göz aydınlığı kıl ve ve bizi allah’a karşı gelmekten önde gelenlerden kıl. Ama ne hikmetse bunu değişik algıyla "REBBEBÂ HEBBANA"Allah’ım hep bana ver şeklinde kullanılmıştır tabi bunu mizahi yönü de vardır.
Bunu anlatmamdaki gaye şudur; Sevgili peygamberimiz; Sadaka belayı Önler ömrü ziyadeleştirir.(bunu çoğu ömrü uzatır diye paylaşırlar ömür uzamaz)
Cenabı hak kuranı kerim Araf Suresi 34’te şöyle Burdur;"Her ümmet için bir ecel vardır. (Her medeniyet ve devletin de belli bir ömrü bulunmaktadır.) Onların ecelleri gelince, ne bir saat ertelenip geri kalır
Bu âyetlerden ecelimizin mukadder olduğunu, yani belirli bir vakte kadar tayin ve takdir edilmiş olduğunu anlıyoruz. Bu; bizim, ecelimizi kendi irademizle uzatma veya kısaltma yetkimizin olmaması demektir. Bu yetki Allah’ındır. Allah dilerse ve bizim amelimiz buna uygunsa uzatabilir. Şu âyet bunu haber veriyor: “O, günahlarınızı bağışlamak ve ölümünüzü belli bir vakte kadar geri bırakmak için sizi imana çağırıyor.”Peygamber Efendimiz’in (asm) şu hadisi de bunu haber veriyor: “Müslüman kişinin verdiği sadaka ömrünü uzatır derken, kötü ölümü önler. yani sürünerek ölmez ziyadeleşme budur. Her gittiğim yerde bütün dükkanlarda AVM lerde bu kutu geziyor bu bir kandırmaca ve din sömürüdür.
Bu bir nevi dini satmaktır, dini satanın din olmaz, nasıl vitrine dizilen mal nasıl müşteriye aitse o kişinin de para karşılığında sattığıdin kendinin değildir.
Allah ayetinde ömür uzamaz diyor saniye şaşmaz diyor, Kul bunu çıkar amacıyla dünya menfaati için bu hadisi farklı yönde kullanıp çıkar amacıyla yani bir nevi tövbe yarabbim, Kendince Allah’la Muhammet’i kapıştırıyor, hiç ayette hadiste düşer mi?
Sadaka ömrü uzatır gibi hadisler de söz konusu. Ömür belirli değil mi? Ömür kısalır ve uzar mı? Bu insanın elinde mi? Ecelin değişmediğini bildiren âyetleri nasıl anlayacağız?”
Kıymetli dostlarım Ece mukadderdir.
Doğumdan ölüme hayatımız Allah’ın takdir ve iradesindedir. Fakat bizim sözlü ve amelî duâlarımız da Allah’ın arşına yükseliyor. Hem hayatımızın her noktasında Allah’ın iradesi hâkimdir. Hem de Allah duâlarımızı işitiyor, cevap veriyor, hikmetiyle dilediklerini kabul ediyor; buna göre ecel vaktimizi Kendisi dilediği gibi veya duâlarımızı kabulü çerçevesinde tanzim ediyor. Her hal ve şartta hüküm ve irade Allah’ındır. Allah’ın iradesi hâkimdir. İlgili âyetlerden bir kaçını buraya alalım: Kur’ân buyuruyor ki: “Sizi çamurdan yaratan, sonra da size bir ecel takdir eden O’dur. Kıyamet gününün vakti de O’nun ilmindedir. Hâlâ siz şüphe ediyorsunuz.”(En’âm Sûresi: 2.)“Her milletin bir eceli vardır. Ecelleri geldiğinde onu ne bir an geri bırakabilir, ne de öne alabilirler.”(A’râf Sûresi: 34)“Onlar kendi üzerlerindeki İlâhî san’at mu’cizelerini hiç düşünmezler mi? Gökleri, yeri ve ikisi arasındakileri Allah ancak hak ve hikmetle ve tayin edilmiş bir vakte kadar devam etmek üzere yaratmış”(Furkan Suresi 59)
Ölüm Allah’ın emri ile gelir.
Bu âyet ve hadisleri bir araya topladığımızda şu neticeleri elde edebiliyoruz: 1- Hayatımızın her noktası Allah’ın elinde, iradesinde ve takdirindedir. Ömrümüz Allah’ın emrine bağlı olarak devam eder. Ecelimiz Allah’ın emrine bağlı olarak gelir. 2- Ölüm Allah’ın emri olmaksızın hiçbir şekilde meydana gelmez. Allah’ın emri geldiğinde de bir saniye gecikmez. 3- Ölüm üzerinde Allah’tan başka hiçbir güç kaynağı etkili ve yetkili değildir.4- Zamanı kullara kapalı olduğu halde, Allah tarafından takdir edilmiş, tayin edilmiş ve biliniyor olması, ölümün Allah’ın her şeyi kuşatan ilmince kuşatılmış olduğunu gösteriyor. 5- Ölümün Allah’ın takdirinde olması, Allah’ın ilminde ve iradesinde meydana gelmesi demektir. Ölüm, Allah’ın ilminde ve iradesinde olduğuna göre, Allah’ın kulunun ameline, salahatine ve yaşayışına göre ecelini geri bırakması kaderle çelişmez. Bilâkis, kader Allah’ın, hükmünü dilediği gibi icra etmesine imkân verir. Yukarıdaki son âyet bunu hükme bağlamaktadır.
Öyleyse ömrün kısalması ve uzaması nasıl olur? 7- “Sadaka ömrü uzatır” hadisinden; sadakanın meyvesini, Allah’ın dilemesi halinde “uzun ömür” olarak alabileceğimizi anlıyoruz. Allah’ın iradesi söz konusu olunca ise, işte bu küllî iradedir ki, kaderin önemli bir unsurudur. 8- Ecel saatini ve ölüm vaktini getirmekle ilgili insanoğlu hiçbir şekilde yetki sahibi değildir. Nihayet hayatı Allah yarattığı gibi, ölümü de yaratan Allah’tır.
Hiç kusura kalmayın Allah’ın takdirinde olan ömrü eğer ki! birileri uzatmaya kalkıyorsa ben bütün malımı bağışlayacağım bunun garantisini vermediler, onlara sponsor da olurum.
Hepinize selam sevgi saygılar…