Temizlik, maddi ve manevi olmak üzere iki kısma ayrılır.
Maddi temizlik; Beden ve çevre temizliği akla gelir. Manevi temizlik ise, kalp ve ruh temizliğidir. Müslüman için her iki temizlik büyük önem arz eder. Sağlığın korunması ve ibadetlerin sıhhati için temizlik her zaman gereklidir. Peygamber sav) efendimiz” bir hadisinde “Temizlik imanın yarısıdır” buyurmuşlardır. Müslümanların bu konuda daha hassas olmaları gerekir. Evlerde, çalışma yerlerinde, sokaklarda ve sosyal içerikli mekânlarda maddi temizlik her zaman önemlidir ve kendini gösterir. Malum yaz aylarındayız çöpleri biriktirmeden bütün çöplerimizi Çöp torbasına koyup ve ağzını bağlayıp çöpe atılması gerekir. İçilen sigara izmaritlerini ve ağızdan çıkarılan balgamı sokağa atmamız gerekir
Topluma ait olan yerlere atılan her şey kamu ve kul hukkıdır. Atasönde “Aslan yattığı yerden bellidir” diye boşuna dememiştir.
Bir müslümanında yaşadığı ve yerden belli olur ve aynı zamanda. yemesinde içmesinde, her işinde temizliğinde Hz Peygamberimizi örnek almalıdır.
Maddi temizliğin bünyesinde beden temizliği de vardır. Beden temizliği denilince vücut ve giyilen çamaşırlar anlaşılır. Malum yaz ayları sıcakları bastırdı nem zaten hattından fazla haliyle ter koku yapıyor bir vücudun temizliği için yıkanmak ve giyilen çamaşırların değiştirilmesi aynı zamanda vücut sağlığı için de önemlidir. Yüce Allah kuranında “Allah temizdir,temizlenenleri sever”. Tevbe,108. Temiz olmak, insan olmanın gereğidir. Allah ruhen ve fiziken temiz olmak zorundadır.
Yemekten önce ellerin yıkanması, yemekten sonra da el ve ağzın yıkanması sünnettir. Her yapılan işin dini bir boyutu vardır.
Bir Müslüman da olması gerek ruh temizliği çok önemlidir.
Kişinin ruhu güzel olursa içi dışına yansır ve herkes tarafından sevilir.
Ruh temizliği dendiğinde o kişinin güvenilir olması ve emanete riayet etmek, verilen görevi doğru,dürüst ve zamanında yapması gerekir.
Birde adil olmak, yalan şahitlikten kaçınmak, insanlara faydalı olmak gibi. Temizliğe riayet edilmediği zaman, sadece kişi kendine değil, toplumun tamamına zarar vermiş olur. Yol üzerine, cadde ve sokaklara rast gele atılan her türlü çöp ve atıklar zaman içinde çürüyerek kokar hale gelir. Bundan dolayı toplumun her bireyi bundan rahatsız olur. Bu durum dinen de caiz değildir. Dolayısıyla kişi kendi huzur ve rahatını isterken başkalarının da iyiliğini ve mutluluğunu düşünmesi gerekir.
Kalp ve ruh temizliği, beden temizliği kadar hatta ondan daha önemli bir temizliktir. Kalp ve ruh temizliği manevi bir temizlik olması hasebiyle kalpte oluşan kötü duygu ve düşüncelerin atılması, kalbin arınmasına vesile olacaktır. Kalpte oluşan kin ve nefret duyguları, haset ve karamsarlık kalbi kirlettiği gibi, ruhun da rahatsız olmasına vesile olur. Bununla beraber işlenen günahlar ve yapılan hatalardan dolaya kalpte siyah noktalar belirir. En sonunda pişmanlığı nedeniyle yaptığı tövbe-i istiğfarla bu siyah noktalar silinmiş olur. Kalbin temizliği her türlü kötü düşünce ve duygulardan beri olmakla mümkündür.
Hud, suresi 3. ayetinde Allah müminlerden günah ve hatalardan arınmak için tövbe-i istiğfar etmesini istemektedir. Müslümanlar için bu Allahın kuluna bahsetmiş olduğu bir nimetidir. Tövbe, günah ve hatayı terk etmek, geriye dönmektir. İstiğfar ise, Allahtan bağışlanma istemektir.
Peygamber (sav) efendimiz bir hadisinde “Ey insanlar Allah’a tövbe edip ondan af dileyiniz. Zira ben ona günde yüz defa tövbe ederim” buyurmuştur. Müslim, zikir,42.
İnsanoğlu bir beşerdir günah işlemeye meyillidirler.Sadece bütün peygamberler hata ve günah işlemekten korunmuşlardır.
Müslüman bir kul olarak bizim yapacağımız tövbe-i istiğfar, bizatihi allah’a karşı yapmış olduğumuz günah ve hataya girmekten dolayıdır. Müslüman, her zaman bedenen ve kalben temiz ve pak olması gerekir. Allah’ın huzuruna fiziken ve ruhen temiz olarak çıkması ve ibadetlerini bu hal ile yapması büyük önem arz etmektedir.
İnsan olmamız ve toplumun bir parçası olmamız hasebiyle, elbetteki bir müslüman olarak her yönüyle temiz olmaya gayret göstereceğiz. Yüce Allah Bakara Suresi 222. ayetinde: "Allah çok tövbe edenleri sever ve içi dışı temiz olanları sever."buyurarak maddi ve manevi temizliğin Allah'ın sevgisini kazandıracağını buyurmuştur.
Toplumun bir parçası olarak bizler her yönüyle temiz olmamız gerekir ken, Allah Rasulü kötü koku ter soğan sarımsak veya deodorant kokusu yüzünden ümmetini camiye girmesini topluma girmesini yasaklayan bir peygamberdir.
Rabbim Bizleri dili,Kalbi gönlü
temiz olan kullarından eyle.
İlahiyatçı yazarlar Hüseyin DENİZ